Tyler modeli ABD kaynaklıdır
ve modelin kurucusu Ralph Tyler’dır. Tyler Modelinde tümdengelim
yaklaşımı izlenmektedir ve Tyler Modelinde (Doğrusal Programlama Modeli)
birbiri ile ardışık sıralı, yakın ilişkili ve zorunlu ya da önkoşul
öğrenmelerin ağırlıklı olduğu konuların düzenlenmesinde kullanılır. Bu
model eğitimde aşamalı anlatılan dersler için kullanılır. Bu modele göre
konular bilinenden bilinmeyene, kolaydan zora, somuttan soyuta,
genelden özele ve basitten karmaşığa göre düzenlenir.
Tyler
Modeli ürüne ve sürece ağırlık veren bir program geliştirme modelidir
ve Tyler Modeline göre eğitim öğrencilerde davranış değişikliği
oluşturma sürecidir.
Tyler Modelinde üç kaynak mevcuttur ve bu kaynaklara göre dikkat edilecek hususlar şunlardır;
Birey ; öğrencilerin ihtiyaçları iyi belirlenmeli
Toplum ; toplumun ihtiyaçları iyi belirlenmeli
ÖğrenciKonu Alanı ; öğretilecek bilgi ve becerilerin doğası ve yapısı belirlenmelidir.
Tyler
Modelinde belirlenen genel amaçlar eğitim felsefesi ve eğitim
psikolojisinden geçirilir ; kesinleşmiş öğretim amaçları, öğrenme
yaşantılarının seçimi, öğrenme yaşantılarının düzenlenmesi, öğrenme
yaşantılarının yönlendirilmesi, öğrenme yaşantılarının
değerlendirilmesidir.
Tyler Modelinde
öğrenmenin, çevredeki olay ve durumlara anlam verme sonucunda
oluştuğuna ve bunun için bütün zihinsel araçların kullanıldığına
inanılmaktadır.
Tyler Modelinin kurucusu Ralph Tyler’ın Tyler Modeli hakkında öne sürdüğü ilkeler;
1 . Süreklilik İlkesi ; öğrenme yaşantılarını düzenlerken aşamalı tekrara yer verilmelidir.
2 .Sıralama İlkesi ; eğitim programlarında öğrenme yaşantılarının düzenlenmesi sıralı bir gelişim içermektedir.
3 .Bütünleştirme İlkesi ; eğitim programlarında yer alan öğrenme yaşantıları diğer öğelerle ilişkili olmalıdır.ylerModeli ;Ø Okul merkezlidir.
Ø İlerlemecilik temel felsefesini benimser.
Ø Tümdengelim yönteminden faydalanır.
Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli :
Bu
modelde Ralph Tyler tarafından geliştirilmiştir. Bu modelin temelini
eğitim hedefleri oluşturmaktadır. Bu modelde önce hangi hedeflere
ulaşılmak istendiği belirlenir ve daha sonra ulaşılamayan hedeflere
neden ulaşılamadığını belirleyebilmek için hedef ve öğrenme
yaşantılarına bakılır.
Hedeflerin değerlendirilmesinde,
ulaşılamayan hedefler nelerdir? Bu hedefler programın hizmet ettiği
gruba uygun mu? gibi sorulara yanıt aranır. Ulaşılamayacağına karar
verilen hedefler değiştirilir ya da programdan çıkartılır.
Hedefe dayalı değerlendirme modelinin aşamaları;
1 . Program hedefleri belirlenir.
2 . Hedefler kazandırılmak istenen özelliğe göre sınıflandırılır.
3 . Hedefler davranış cinsinden ifade edilir.
4 . Hedefe ulaşılıp ulaşılamayacağına dair durumun saptanması.
5 . Ölçme tekniklerini geliştirme ya da seçme.
6 . Öğrencilerin davranış yeterlilikleriyle ilgili veriyi toplama
7 . Elde edilen verilerle belirlenen hedefleri karşılaştırma.
Tyler,
değerlendirme sürecinde öğrenci davranışlarının öğretimin başında ve
sonunda olmak üzere en az iki kez ölçülerek hedeflere ulaşma derecesini
tayin etmek gerektiğini savunmuştur. Ayrıca kalıcılığı kontrol etmek
için de programın bitiminden belli bir süre sonra da davranışların
izleme çalışması ile değerlendirilmesinin önemi üzerinde durulmuştur.
Birçok
eğitimci Tyler’ın görüşlerine katılmamıştır. Örneğin Klibard, bireyle
tanışmadan, özelliklerini bilmeden, ihtiyaçlarını dikkate almadan eğitim
hedeflerinin belirlenemeyeceğini savunmuştur. Bu yüzden eğitim
hedefleri, öğrenme yaşantıları eğitim sürecinin başında değil, eğitim
sürecinin içinde belirlenmelidir.
Tyler Modelinde
öğrencilere kazandırılmak istenen bilgi, beceri, tutum ve
alışkanlıkların gözlenememesi Tyler Modelinin bir diğer eksiğidir.
Tyler
Modelindeki eksiklikler göz önünde bulundurularak Tyler Modeli birçok
eğitim bilimci tarafından yeniden ele alınmıştır ve Tyler Modelinde bir
çok değişiklik yapılmıştır fakat özünde bir değişikliğe uğratılmamıştır.
Taba
Modeli: Taba modelinde tümevarım yaklaşımı benimsenmektedir ve bu model
sekiz aşamada program geliştirme çalışmalarının yapılması önermektedir.
Taba
– Tyler Program Geliştirme Modeli : Bu model Taba – Tyler modellerinin
ortak yönlerini ele alarak oluşturulmuştur. Bu modelde önce ihtiyaçlar
belirlenir sonra amaçlar belirlenir, içerik seçilir ve düzenlenir. Daha
sonra öğrenme yaşantıları belirlenir, öğrenme yaşantıları düzenlenir
değerlendirme yapıldıktan sonra; sonucun yeterli olup olmadığı sorusuna
cevap bulunur. Cevap olumlu ise sonuca ulaşılır fakat cevap olumsuz ise
yeniden amaç saptanır ve aynı işlemler yeniden yapılır.
TÜRKİYE’DEKİ YAYGIN PROGRAM MODELLERİ (Tyler Modeli)
Türk
eğitim sisteminle en çok başvurulan program modeli Taba – Tyler
modelidir ve Türkiye’deki eğitimcilere göre sürecin merkezinde öğrenci
olmalıdır. Değerlendirme ise girişte, süreçte ve çıkışta yapılmalıdır ki
hatırlayacak olursak Tyler modelinde en az iki değerlendirme olması
gerektiğinden bahsetmiştik.
MEB Program Geliştirme Modeli :
Program Çerçevesi
Amaç – Süreç
Komisyonlarca ihtiyaçların belirlenmesi
Konu başlıkları ve Hedefler
Öğretim Stratejileri
Ünite Planları
Ders Kitapları ve Materyaller
Hizmet İçi Eğitim Düzeltme
Programın genele uygulanması
Değerlendirme ve Tekrar
MEB tarafından yürütülen bu programa baktığımızda Taba – Tyler Modelinin program geliştirmede kullanılmak istediği anlaşılıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder