Temel Öğretme Modeli
Glaser’in bu modeli her türlü öğrenme için geçerli olmak üzere
hazırlanmıştır. Glaser’in modeline hem davranışçı hem de bilişsel
yaklaşım hakimdir. Glaser bu modeli geliştirirken bilgiyi işleme
kuramından etkilenmiştir. Ona göre bilgiler verilirken basitten
karmaşığa doğru düzenlenmelidir.
Glaser’e göre çok önemli bir nokta da öğrencilere öğrenmeyi
öğretmektir. Böylece öğrenciler yetkinlik kazandıklarında öğretmenden
bağımsız olarak problem çözebilirler. Glaser, öğretme-öğrenme ortamında
pekiştireçlere de çok önem vermektedir. Glaser’e göre pekiştireçler hem
dıştan verilmeli hem de içsel pekiştireçlerin önemine dikkat
çekilmelidir.
Temel öğretim modeli, öğretim sürecini dört temel unsura ayırmaktadır.
Bunlar Þ
1) Öğretim hedefleri,
2) Giriş Davranışları
3) Öğretim işlemleri,
4) Değerlendirme,
1) ÖĞRETİM HEDEFLERİ Þ Temel öğretim modelinin ilk unsuru öğretim
hedefleridir. Öğretim hedefleri, öğretme-öğrenim sürecinin sonunda
öğrencilere kazandırılmak istenen özellikleri ifade eder.
2) GİRİŞ DAVRANIŞLARI: Þ Modelin ikinci unsuru giriş davranışlarıdır.
GLASER’e göre öğretimin öğrenciler için etkin bir biçimde
düzenlenebilmesi, öğretim sürecinin başında öğrencilerin öğretilmek
istenen beceri ile ilgili sahip oldukları giriş davranışlarının
belirlenmesine bağlıdır. Giriş davranışları dendiğinde bireyin beceri
ile ilgili olarak gelişmiş yada gelişmemiş yönleri, gelişim özellikleri,
eğitim ihtiyaçları, kültürel özgeçmişi, ilgileri ve yetenekleri
anlaşılır.
3) ÖĞRETİM İŞLEMLERİ: Þ Modelin üçüncü unsuru öğretim işlemleridir.
Glaser’e göre öğretim hedeflerine ulaşmak için öğretim yöntem ve
tekniklerinin, araç ve gereçlerinin öğretim uygulamalarının, öğretim
yaşantılarının iyi düzenlenmesi gerekir.
4) DEĞERLENDİRME: Þ Modelin son öğesi değerlendirmedir. Değerlendirmeyle
öğretimin kısa ve uzun vadede etkisi ölçülmektedir. Sürecin sonunda
öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiği açığa çıkarılır.
ÖĞRETİM DURUMLARI MODELİ Þ GAGNE
Bilgiyi işleme sürecine dayalı bir modeldir. Gagne’ye göre öğrenme sürecinde kazanılan beş davranış vardır. Bunlar Þ
→ Zihinsel Beceriler
→ Sözel Bilgiler
→ Psikomotor Beceriler
→ Tutumlar
→ Bilişsel Stratejiler
Okul öğrenmeleri için en önemli olan zihinsel becerilerdir.
Öğrenim hayatımızda karmaşıklık düzeyleri farklı olan beceriler
öğreniriz GAGNE bu becerileri aşağıdaki gibi basit olandan karmaşık
olana doğru sıralamıştır Þ
• İşaret Öğrenme
• Uyarıcı davranış bağını öğrenme,
• Motor zincirleri öğrenme,
• Sözel zincirleri öğrenme,
• Ayırt etmeyi öğrenme,
• Kavram öğrenme,
• İlke öğrenme,
• Problem çözme,
Bu becerilerden ilk beşi DAVRANIŞÇIDIR. Gagne daha sonra bu becerilerin
son dördü üzerinde durmuştur. Ona göre okul öğrenmelerinde en çok
kullanılan öğrenme türleri Þ
* Ayırt etmeyi öğrenme,
* Kavram öğrenme,
* İlke öğrenme,
* Problem çözme,
NOT: Þ Kavram Öğrenme: Benzer özelliklere sahip olay, düşünce ve
objelere birebir isim vererek gruplandırmaya kavramsallaştırma denir.
Aynı zamanda kavram öğrenme yüksek düzeyde bilişsel süreçler ve çeşitli
örneklerin karşılaştırılmasıyla genellemelere ulaşılmasını sağlar.
Kavramların Yararları :
1) Kavramlar; çevremizdeki çok sayıdaki obje, fikir ve olayları gruplandırmamızı sağlar.
2) İnsanlar arasındaki iletişim ortak kavramları kullanma yoluyla kolaylaşır.
3) Bilgilerin sistematik olarak gruplandırılmasını ve
örgütlenmesini sağlar. Kavramlar arasındaki ilişkiler ilkeleri
oluşturur.
4) Kavramlar; bilgilerimizin kalıcı olmasını sağlar.
Her kavramın bir ismi ve tanımı vardır. Kavramların diğer kavramlardan
ayrılmasını sağlayan kritik ve kritik olmayan özellikleri vardır.
İLKE ÖĞRETİMİ: Çevremizdeki yada yaşadığımız dünyadaki (toplumdaki)
olay, obje ve fikirler arasında bazı düzenli ilişkiler vardır. İkiden
fazla kavram arasındaki ilişkiyi gösteren cümleye ilke adı verilir.
Gagne eğitim durumlarının çözümlenmesi için öğretmenlere
rehberlik edecek bazı teknikler belirlemiştir. Bunların da temeli
bilgiyi işleme kuramına dayanır. Bu teknikleri şöyle sıralayabiliriz: Þ
· Dikkat çekme,
· Öğrenciye dersin hedeflerini söyleme,
· Önbilgileri hatırlatma,
· Uyarıcı materyali sunma,
· Öğrenciye yol gösterme,
· Davranışı ortaya çıkarma,
· Dönüt-Düzeltme verme,
· Öğrenilenlerin kalıcılığını ve transferini sağlama,
Gagne’nin modelinde hem davranışçı hem de bilişsel kuramcıların
ilkelerine yer verilmiştir. O nedenle bu model tüm öğrenmeler için
geçerlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder