Bir
öğretim tasarımı modeli insanlara nasıl öğrenmeleri gerektiği hakkında
görüş sunan temsilcidir. Aynı zamanda öğretim tasarımcısının öğretimi
nasıl düzenleyeceği hakkında da rehberlik yapar. Modeller, bir sistemin
veya sürecin görsel olarak canlandırmamıza yardımcı olur.
Değişik
durumlar için tasarlanmış pek çok öğretim tasarım modelleri vardır.
Bunları ana başlıklar altında sınıflandırmak mümkündür. Bu sınıflandırma
ile öğretim tasarımı modellerinin, her bir modelin özelliklerini ve
nerelerde kullanılabileceğini anlamada bize yardımcı olabilir. Gustafson her bir modelin yerleşebileceği üç kategori içeren bir şema
hazırlamıştır. Her bir model yaratıcısının bu modelin nerelerde
kullanılabileceği ile ilgili varsayımları göz önüne alınarak bu şemaya
yerleştirilebilir.
Bu
sınıflandırma her bir modelin en iyi nerelerde uygulanabilirliği
olduğunu gösteren üç kategori içermektedir. Birincisi Sınıf yönlendirici
öğretim tasarım modelleri olup, görevi sınıf ortamında öğretim olan
öğretmenlere yönelik modelleridir. Bir sınıf modeli öğretim için gerekli
olan belirli fonksiyonları sıralar ve öğretici için kılavuz görevi
görür. İkincisi, Ürün Yönlendirici öğretim tasarım modelleri olup,
üretilecek ürünün üretimin saatler hatta günler süren uzun zamanlar
alacağını varsayar. Bu modellerde genel olarak teknik açıdan çok
gelişmiş ürünlerin üretileceği varsayılır. Kullanıcıların üreticilerle
hiç ilişkisi olmayabilir. Üçüncü ve son olarak Sistem Yönlendirici
öğretim tasarımı modelleri olup, bütün bir ders veya bütün bir program
gibi çok geniş çaplı bir eğitimin yapılacağını varsayar ve bu eğitimi
geliştirecek yüksek deneyimli uzmanlar için gerekli kaynakların
kullanılabilir olmasını sağlar. Öğretimde yüksek teknolojinin
kullanılacağı, prova ve revizyon kadar ön analizin de önemli olduğunu
varsayar. Yayılma çok geniştir ve genellikle geliştiricileri içermez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder